Uszkodzenie ważnego komponentu może oznaczać przerwę w dostawie prądu do instalacji elektrycznej pojazdu. Tym samym akumulator może rozładować się do zera, co doprowadzi do braku możliwości ponownego uruchomienia samochodu.

Od czego zależy wytrzymałość urządzenia?

Podstawowym elementem alternatora jest nieruchomy stojan oraz wirnik będący elektromagnesem, który wytwarza pole magnetyczne i indukuje prąd. Urządzenie wymaga zastosowania układu prostującego, ponieważ wytwarza prąd zmienny. Nadzór nad tym układem sprawowany jest przez regulator napięcia. Nie ma żadnej obowiązującej reguły, która pozwoliłaby określić poziom wytrzymałości alternatora. Największe znaczenie ma producent oraz zastosowane przez niego rozwiązania. Wiele zależy również od dokładnego umiejscowienia urządzenia. Jeżeli jest ono zbyt nisko, do alternatora może przenikać chociażby brud, który przyczyni się do jego o wiele szybszego zużycia.

Niektóre modele pojazdów posiadają alternatory, które podobnie jak tarcze hamulcowe zagrożone są pęknięciem. Jest to skutkiem zbyt dużej różnicy temperatur, na przykład kiedy materiał styka się z zimną wodą podczas przejeżdżania nad kałużą. Część kierowców nie doświadcza żadnych usterek ze strony alternatora, a w innych przypadkach wykazuje on problemy już po przejechaniu kilkudziesięciu lub kilkuset tysiącach przejechanych kilometrów.

Po czym rozpoznać, że alternator jest zepsuty?

Uszkodzeniom ulegają nawet najlepsze i najczęściej polecane alternatory. W najbardziej oczywisty sposób można to rozpoznać po zapaleniu się na desce rozdzielczej kontrolki, dotyczącej problemów z ładowaniem akumulatora. Oznacza to, że napięcie podawane do akumulatora przez alternator nie jest właściwe. Jeżeli jest zbyt niskie, zazwyczaj prowadzi do szybkiego rozładowania się akumulatora. Jeżeli napięcie jest natomiast za wysokie, bardzo często wywołuje gwałtowne uszkodzenia. Nieprawidłowo pracujący alternator samochodowy ma zazwyczaj bardzo duży wpływ na drastyczne skrócenie żywotności akumulatora.

Zdarza się również, że kontrolka ładowania akumulatora nie zapala się lub samochód nie jest w nią w ogóle wyposażony. Wtedy problemy z alternatorem mogą być rozpoznane przede wszystkim poprzez wadliwe działanie podzespołów układu elektrycznego a aucie oraz zbyt szybkie rozładowywanie się akumulatora. Problemy z napięciem podawanym przez alternator nie muszą jednak występować przez cały czas. Zbyt duże spadki napięcia mogą się pojawiać np. tylko w określonym przedziale obrotów silnika, w zależności od rodzaju uszkodzenia.